HRP Oppvekst

For å si det enkelt. HRP kan skole og barnehage - og vi jobber med byggenes totale livssyklus

Heidi Gilje
Avdelingsleder

HRP Oppvekst

For å si det enkelt. HRP kan skole og barnehage - og vi jobber med byggenes totale livssyklus
Heidi Gilje
Avdelingsleder

Gode skoler og barnehager skaper et godt nærmiljø.

I HRP tar vi dette på alvor og jobber for at et hvert skoleprosjekt skal ses i sammenheng med kommunens øvrige behov. Behov for tilknytning til andre viktige funksjoner, sambruk av lokaler og ressurser, muligheter for nye og bedre løsninger, og ikke minst en helhetlig tenkning rundt skolen som knutepunkt i et nærmiljø.

Vi har bred fagkompetanse innenfor oppvekst og kommune og kan bistå med analyse, omstillingsprosesser, effektivisering, utvikling og ledelse. HRP kan skole og vi kan barnehage!

Om å ta riktig beslutning før prosjektet igangsettes

HRP har kompetanse innenfor en rekke fagområder som gjør at vi kan bistå kommunene i arbeidet med kartlegging av dagens situasjon, endringer, fremtidige behov og nye muligheter.

Skal det bygges nytt, er det behov for å utvide eller redusere kapasitet, og lønner det seg å rehabilitere?  Dette er viktige spørsmål som vi kan hjelpe dere med å besvare så tidig som mulig i prosessen, slik at kommunen får et godt beslutningsgrunnlag for å ta rett beslutning.

Våre rådgivere har erfaring fra kommune, og kan bistå med utredning av skolestruktur, framskrivinger, vurdering av fremtidig behov opp mot dagens løsninger, og levere et grundig beslutningsgrunnlag slik at kommunen kan tilby best tjenester og forvalte sine ressurser på best mulig måte.

HRP velger brukermedvirkning i hele prosessen.

HRP har lang erfaring med gjennomføring av byggeprosjekter, enten det er en ny skole som skal bygges eller rehabilitering eller endring av eksisterende bygg.

Når rett beslutning er tatt bistår vi kommunen med hele prosessen fra utarbeidelse av anbudsgrunnlag, valg av konkurranseform, gjennomføring av konkurranse og gjennomføring av prosjektet.

Vår erfaring er at gode brukerprosesser sikrer et best mulig resultat. I HRP er vi opptatt av å ta brukernes erfaring og kompetanse på alvor slik at de får være med å påvirke s tidlig som mulig i prosessen og underveis i prosjektet.

For skole og barnehage gjelder det samme. Brukermedvirkning hele veien sikrer best resultat.
Heidi Gilje
Avdelingsleder, HRP

Forvaltning og bruk etter ferdigstilling

HRP har dyktige rådgivere og prosjektledere innenfor eiendomsforvaltning, organisasjonsutvikling og ledelse som kan bistå kommunen slik at eiendomsmassen og tjenestene som skal leveres er i kontinuerlig forbedring, tilpasser seg nye behov og endringer i samfunnet, og sørger for at kommunens ressurser blir brukt til samfunnets beste.

Norske kommuner er forvaltere av en mengde ulike eiendommer og skal levere viktige, lovpålagte tjenester til sine innbyggere. I en tid hvor ressurser og kompetanse er mangelvare, og kommuneøkonomien er under press er det viktig at dette forvaltes på best mulig måte.

Cecilie P. Øyen

Direktør Samfunns- og tjenesteutvikling

Tlf +47 95 92 34 70
Email cecoye@hrpas.no

HRP sin visjon er perfekt bruk av samfunnets ressurser. Det innebærer å gjøre riktig både før, under og etter alle beslutninger. Brukermedvirkning er en sentral del av denne prosessen.

Et vellykket prosjekt
har fornøyde brukere!

  • “Hvorfor har de gjort sånn?”
  • “Dette ville aldri vi valgt…”
  • “Hvorfor var det ingen som spurte oss, vi vet jo at dette ikke fungerer…”

Slike reaksjoner er det enkelt å gjøre noe med! Spør de som skal bruke bygget, levere tjenestene og har erfaring med hvordan hverdagen ser ut.

 

I HRP er vi opptatt av å levere de beste prosjektene!

Ofte vurderes dette utifra målbare kriterier som økonomi, miljøambisjoner, omfang eller lignende. For oss er de faktorer grunnleggende, men et prosjekt er bare helt vellykket når brukerne er fornøyde!

Tidlig, bred og seriøs brukermedvirkning – hvordan gjør vi det?

I HRP starter vi med å kartlegge hvem som er brukere og interessenter i hvert enkelt prosjekt og deretter lager vi en helhetlig plan for hvordan alle disse kan, bør og skal medvirke i de ulike fasene.

Vi oppnår engasjement og eierskap tidlig i prosessen.

Vi får brukernes stemme med på et tidspunkt hvor det er lettest å gjøre endringer, tilpasninger eller finne bedre løsninger. 

Jo senere i et prosjekt brukernes tilbakemeldinger tas med, jo mer omfattende og kostnadskrevende er det å få til endringer.

Ved å ta brukerne med så tidlig som mulig får arkitekter, ingeniører og prosjektledelsen mulighet til å avdekke hva som er viktig, hvorfor det er viktig, og vi er flere kloke hoder som sammen kan finne mulige løsninger.

Vår erfaring er at brukermedvirkning gir bedre forutsetninger for å lykkes;

  • færre endringsmeldinger
  • mindre kostnadskrevende endringer
  • fornøyde brukere når bygget tas i bruk.

 

De fleste prosjekter krever prioriteringer og valg…

Derfor er det viktig å ha med brukerne når det må prioriteres mellom løsninger, kompromisses eller endres.

Det er lettere for alle parter å være fornøyd med å ikke få alle ønsker oppfylt når man har vært en informert part i hele prosessen, har blitt hørt når valg skal tas, og fått lov til å si fra hva man mener er viktig når noe må kompromisses.