Søk

HRP Helse og omsorg

Dagens tjenester, organisering, og utforming av bygg utfordres
Cecilie P. Øyen
Direktør

HRP tilbyr en helhetlig løsning

Tidligfase – brukermedvirkning – informasjonshåndtering – datagrunnlag – velferdsteknologi – mulighetsstudier – kalkyle –  beslutningsunderlag – prosjektering –  entrepriserådgivning – kontrakt og offentlige anskaffelser – prosjektledelse – byggeledelse – forvaltning og drift

Helse og omsorg er et område i sterk utvikling og endring.

Det blir flere innbyggere som trenger helse- og omsorgstjenester, men samtidig færre ansatte til å yte dem. Vi må jobbe smartere og utnytte ressursene på best mulig måte. 

HRP’s rådgivere har lang erfaring fra kommuner som fagspesialister og ledere, og har gjennomført et utall av endringsprosesser og utviklingsprosjekter for å sikre best mulig bruk av kommunens ressurser til det beste for innbyggerne.

HRP kan helse og omsorg

HRP bistår i arbeidet med kartlegging av dagens situasjon, endringer, fremtidige behov og nye muligheter.

Skal det bygges nytt? Er det behov for å utvide eller redusere kapasitet? Lønner det seg å rehabilitere? Hvordan tilpasse organisering og ledelse til disse endringene?  

Disse er viktige spørsmål vi kan bidra til å besvare for å sikre kommunen et grunnlag for å ta rett beslutning. Vi bistår med vurdering av fremtidig behov opp mot dagens løsninger, og levere et grundig beslutningsgrunnlag.

Brukermedvirkning tar sikte på å oppnå den «best mulige planen»

Målet er å:

Sikre gode løsninger, som tar hensyn til alles behov. Legge til rette for at berørte og interesserte aktører kan komme til orde. Være en arena for demokratisk deltakelse. Fremskaffe et godt beslutningsgrunnlag. Fremme kreativitet og engasjement

HRP anbefaler at det utarbeides en egen plan for medvirkning som sikrer struktur i prosessen, og i alle prosjektets faser. Vi har erfaring og metoder for gjennomføring av slike prosesser på ulike nivåer.

HRP tilbyr kompetanse til å gjennomføre hele brukerprosesser i alle faser, eller bistå med lederstøtte under prosesser som kjøres internt i kommunen.

Utarbeidelse av anbudsgrunnlag, valg av konkurranseform, gjennomføring av konkurranse

Vårt fagmiljø av jurister, helsefagligerådgivere og erfarne prosjektledere gjør anskaffelsesprosessen profesjonell og trygg. Enten det skal bygges et nytt helsebygg, eller beslutningen er rehabilitering eller endring av eksisterende bygg.

Gjennomføring etter valgt entrepriseform

Når rett beslutning er tatt bistår vi kommunen med gjennomføring. HRP har betydelig erfaring med alle vanlige gjennomføringsmodeller – fra samspill eller dynamisk entreprise til total entreprise.

Visjonen er perfekt bruk av samfunnets ressurser

HRP kan bistå kommunen slik at eiendomsmassen og tjenestene som leveres er i kontinuerlig forbedring, tilpasser seg nye behov og endringer i samfunnet, og sørger for at kommunens ressurser blir brukt mest mulig effektivt for best mulig resultat. Enten det handler om eiendomsforvaltning, tjenesteyting, organisasjonsutvikling eller ledelse.

Cecilie P. Øyen

Direktør Samfunns- og tjenesteutvikling

Tlf +47 95 92 34 70
Email cecoye@hrpas.no

HRP sin visjon er perfekt bruk av samfunnets ressurser. Det innebærer å gjøre riktig både før, under og etter alle beslutninger. Brukermedvirkning er en sentral del av denne prosessen.

Et vellykket prosjekt
har fornøyde brukere!

  • “Hvorfor har de gjort sånn?”
  • “Dette ville aldri vi valgt…”
  • “Hvorfor var det ingen som spurte oss, vi vet jo at dette ikke fungerer…”

Slike reaksjoner er det enkelt å gjøre noe med! Spør de som skal bruke bygget, levere tjenestene og har erfaring med hvordan hverdagen ser ut.

 

I HRP er vi opptatt av å levere de beste prosjektene!

Ofte vurderes dette utifra målbare kriterier som økonomi, miljøambisjoner, omfang eller lignende. For oss er de faktorer grunnleggende, men et prosjekt er bare helt vellykket når brukerne er fornøyde!

Tidlig, bred og seriøs brukermedvirkning – hvordan gjør vi det?

I HRP starter vi med å kartlegge hvem som er brukere og interessenter i hvert enkelt prosjekt og deretter lager vi en helhetlig plan for hvordan alle disse kan, bør og skal medvirke i de ulike fasene.

Vi oppnår engasjement og eierskap tidlig i prosessen.

Vi får brukernes stemme med på et tidspunkt hvor det er lettest å gjøre endringer, tilpasninger eller finne bedre løsninger. 

Jo senere i et prosjekt brukernes tilbakemeldinger tas med, jo mer omfattende og kostnadskrevende er det å få til endringer.

Ved å ta brukerne med så tidlig som mulig får arkitekter, ingeniører og prosjektledelsen mulighet til å avdekke hva som er viktig, hvorfor det er viktig, og vi er flere kloke hoder som sammen kan finne mulige løsninger.

Vår erfaring er at brukermedvirkning gir bedre forutsetninger for å lykkes;

  • færre endringsmeldinger
  • mindre kostnadskrevende endringer
  • fornøyde brukere når bygget tas i bruk.

 

De fleste prosjekter krever prioriteringer og valg…

Derfor er det viktig å ha med brukerne når det må prioriteres mellom løsninger, kompromisses eller endres.

Det er lettere for alle parter å være fornøyd med å ikke få alle ønsker oppfylt når man har vært en informert part i hele prosessen, har blitt hørt når valg skal tas, og fått lov til å si fra hva man mener er viktig når noe må kompromisses.