Våre konsepter er utviklet fra bred fagkompetanse og en enorm base av gjennomførte prosjekter.
For bedre ressursutnyttelse, mindre sløsing og høyere måloppnåelse. Resultatet er fleksible prosesser for prosjekter som involverer flere fagområder, spesialisert erfaring og forståelse for hva som avgjør det beste sluttresultatet. Særlig gjelder det offentlige prosjekter, men vi forventer at også private aktører ser den betydelige gevinsten som ligger i å tenke helhetlig.
Selv om en beslutning ikke alltid er point of no return, vil kvaliteten på arbeidet gjort «før» legge premissene for det som skjer etter. Riktig beslutning blir derfor et mål i seg selv.
Eskil Olerud, Avdelingsleder
Oslo SHA og byggeledelse HRP - riktig beslutning
HRP Brukermedvirkning. Noen typer bygg krever mer enn faglig helhetstenking
Bygg som skal brukes av og for mennesker setter andre krav. For konsepter som Skole, Omsorg og Barnehage styrer HRP brukermedvirkning i hele prosessen – fra tidligfase og i gjennomføringsfase. Erfaringsmessig sparer det store summer og det gir bedre løsninger.
HRP sin visjon er perfekt bruk av samfunnets ressurser. Det innebærer å gjøre riktig både før, under og etter alle beslutninger. Brukermedvirkning er en sentral del av denne prosessen.
Et vellykket prosjekt har fornøyde brukere!
“Hvorfor har de gjort sånn?”
“Dette ville aldri vi valgt…”
“Hvorfor var det ingen som spurte oss, vi vet jo at dette ikke fungerer…”
Slike reaksjoner er det enkelt å gjøre noe med! Spør de som skal bruke bygget, levere tjenestene og har erfaring med hvordan hverdagen ser ut.
I HRP er vi opptatt av å levere de beste prosjektene!
Ofte vurderes dette utifra målbare kriterier som økonomi, miljøambisjoner, omfang eller lignende. For oss er de faktorer grunnleggende, men et prosjekt er bare helt vellykket når brukerne er fornøyde!
Tidlig, bred og seriøs brukermedvirkning – hvordan gjør vi det?
I HRP starter vi med å kartlegge hvem som er brukere og interessenter i hvert enkelt prosjekt og deretter lager vi en helhetlig plan for hvordan alle disse kan, bør og skal medvirke i de ulike fasene.
Vi oppnår engasjement og eierskap tidlig i prosessen.
Vi får brukernes stemme med på et tidspunkt hvor det er lettest å gjøre endringer, tilpasninger eller finne bedre løsninger.
Jo senere i et prosjekt brukernes tilbakemeldinger tas med, jo mer omfattende og kostnadskrevende er det å få til endringer.
Ved å ta brukerne med så tidlig som mulig får arkitekter, ingeniører og prosjektledelsen mulighet til å avdekke hva som er viktig, hvorfor det er viktig, og vi er flere kloke hoder som sammen kan finne mulige løsninger.
Vår erfaring er at brukermedvirkning gir bedre forutsetninger for å lykkes;
færre endringsmeldinger
mindre kostnadskrevende endringer
fornøyde brukere når bygget tas i bruk.
De fleste prosjekter krever prioriteringer og valg…
Derfor er det viktig å ha med brukerne når det må prioriteres mellom løsninger, kompromisses eller endres.
Det er lettere for alle parter å være fornøyd med å ikke få alle ønsker oppfylt når man har vært en informert part i hele prosessen, har blitt hørt når valg skal tas, og fått lov til å si fra hva man mener er viktig når noe må kompromisses.