Søk

Strategi for velferdsteknologi i norske kommuner

Med en aldrende befolkning må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi.
I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, særlig i helse og omsorg, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.
Velferdsteknologi i bruk

Helse- og omsorgssektoren har de siste årene vært gjennom store endringer, men de største er foran oss. Vi blir stadig flere eldre og vi lever lenger. Samtidig blir det færre yrkesaktive, noe som gjør at kommunene må tenke nytt rundt tjenesteutvikling. Hvordan kan det legges til rette for at innbyggere kan bo hjemme lengst mulig og få tilpassede tjenester der de bor?

I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.

Sykepleier og pasient i god samtale

Strategi for velferdsteknologi

Med en aldrende befolkning, og framskrivingen i økning av personer med demens, må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi. Å ha en helhetlig velferdsteknologisk plattform for hele kommunen – hvor løsninger for institusjon, omsorgsboliger og hjemmeboende kobler seg opp. Vil velferdsteknologi bidra til økt selvstendighet og trygghet for brukerne, samt mer ressurseffektive måter for ansatte å jobbe på, på tvers av tjenestene i hele kommunen.

Velferdsteknologiens utvikling og modenhet har økt betydelig siden 2015. Gjennom innovasjon og erfaringer fra implementering har teknologien blitt stadig mer tilpasset behovene i omsorgssektoren.

Velferdsteknologi handler ikke om teknologi – men om mennesker, ref NOU, 2011: 11, s. 99, «Ved innføring av ny teknologi utgjør selve teknologien bare cirka 20 prosent av de endringene som blir satt i verk. Det meste dreier seg om arbeidsformer og organisering». Vår erfaring tilsier at denne fordelingen er mer 5 % teknologi og 95 % organisasjon.

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

HRP tar i bruk ny programvare for hydrodynamiske beregninger i arbeidet med Hovedplan for overvann Nord-Fron kommune

HRP og Senter for Eiendomsfag lanserer Bransjesertifikatet Samspillsrådgiver

Riktig beslutning for effektive planprosesser

Våre artikler

HRP tar i bruk ny programvare for hydrodynamiske beregninger i arbeidet med Hovedplan for overvann Nord-Fron kommune

I nært samarbeid med prosjektgruppa for Nord-Fron kommune har HRP ledet arbeidet med hovedplan for overvann i kommunen, et strategisk planverktøy med utgangspunkt i overordnede mål og visjoner som skal inkludere konkrete målsetninger, handlingsplaner og ressursallokering for å oppnå målene.

HRP og Senter for Eiendomsfag lanserer Bransjesertifikatet Samspillsrådgiver

Særlig det offentlige, men også private aktører benytter samspill for å oppnå bedre ressursutnyttelse, mer involvering og raskere gevinster.

Riktig beslutning for effektive planprosesser

Tidlige avklaringer, grundig arbeid i innledende fase og tett dialog med kommunen underveis i prosessen er viktige grep vi som konsulenter kan ta for å bidra til en effektivisering av planprosesser. Det gir raskere regulering av boliger, skriver HRPs arealplanlegger Hanne Tveter Åmdal i denne artikkelen.

Nordens Paris har fått enda en attraksjon. Storgata i Tromsø med ny drakt fra topp til tå.

Siden våren 2023 har HRP hatt en sentral rolle med leveranse av byggeledelse for nye Storgata i Tromsø