Søk

Strategi for velferdsteknologi i norske kommuner

Med en aldrende befolkning må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi.
I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, særlig i helse og omsorg, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.
Velferdsteknologi i bruk

Helse- og omsorgssektoren har de siste årene vært gjennom store endringer, men de største er foran oss. Vi blir stadig flere eldre og vi lever lenger. Samtidig blir det færre yrkesaktive, noe som gjør at kommunene må tenke nytt rundt tjenesteutvikling. Hvordan kan det legges til rette for at innbyggere kan bo hjemme lengst mulig og få tilpassede tjenester der de bor?

I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.

Sykepleier og pasient i god samtale

Strategi for velferdsteknologi

Med en aldrende befolkning, og framskrivingen i økning av personer med demens, må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi. Å ha en helhetlig velferdsteknologisk plattform for hele kommunen – hvor løsninger for institusjon, omsorgsboliger og hjemmeboende kobler seg opp. Vil velferdsteknologi bidra til økt selvstendighet og trygghet for brukerne, samt mer ressurseffektive måter for ansatte å jobbe på, på tvers av tjenestene i hele kommunen.

Velferdsteknologiens utvikling og modenhet har økt betydelig siden 2015. Gjennom innovasjon og erfaringer fra implementering har teknologien blitt stadig mer tilpasset behovene i omsorgssektoren.

Velferdsteknologi handler ikke om teknologi – men om mennesker, ref NOU, 2011: 11, s. 99, «Ved innføring av ny teknologi utgjør selve teknologien bare cirka 20 prosent av de endringene som blir satt i verk. Det meste dreier seg om arbeidsformer og organisering». Vår erfaring tilsier at denne fordelingen er mer 5 % teknologi og 95 % organisasjon.

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

I 2025 skal vi ansette 100 nye medarbeidere!

Avfall kan ikke behandles som søppel lenger

HRP går inn som nasjonal kunnskapspartner i Senter for eiendomsfag

Våre artikler

I 2025 skal vi ansette 100 nye medarbeidere!

HRP startet med tre medarbeidere for 20 år siden og nå er vi 500 over hele landet. Vi har sagt at HRP alltid er i bevegelse, det skal vi fortsatt være, både i 2025 og de kommende 20 årene.

Avfall kan ikke behandles som søppel lenger

HRP tar prosjektledelse for effektive gjenvinningsstasjoner, selve fundamentet for å kunne løse mange ressurs- og forurensings utfordringer.

Link fra digitalt frokostmøte 10. desember 2024 kl 0830-0910

Ingen kostnad og ingen påmelding, bli med på vårt digitale frokostmøte. «Man kan ikke drive dagens eiendomsutvikling med gårsdagens kunnskap». Grunder og styreleder i Senter for Eiendomsfag Øystein Ringen-Vatnedalen vil sitte i samtale med HRP sin direktør for fag, Lars-Herman Eek.

Waisenhuset: Ny fasade og rehabilitering

Fasadeendring og rehabilitering av et mer enn 250 år gammelt bygg krever spesialkompetanse. HRPs kulturminnerådgiver Ole Morten Lagmannssveen leder et omfattende fasadeprosjekt på Waisenhuset i Trondheim.