Søk

Riktig beslutning for effektive planprosesser

Tidlige avklaringer, grundig arbeid i innledende fase og tett dialog med kommunen underveis i prosessen er viktige grep vi som konsulenter kan ta for å bidra til en effektivisering av planprosesser. Det gir raskere regulering av boliger, skriver HRPs arealplanlegger Hanne Tveter Åmdal i denne artikkelen.
Det er et hurtigsvar på statsminister Jonas Gar Støres mål om 130 000 nye boliger innen 2030.
Hanne Tveter Åmdal er utdannet by- og regionalplanlegger ved Norges miljø- biovitenskaplige universitet (NMBU) på Ås. Åmdal har erfaring fra offentlig myndighet og stor innsikt i deres behandling av private- og kommunale planforslag, samt offentlig forvaltning. Som konsulent har hun spesialisert seg på tidligfase plan. Hun har jobbet mye med innledende stedsanalyser, alternativvurderinger og mulighetsstudier, og bruker analysene som en aktiv del av en planprosess eller grunnlag for andre viktige beslutninger f.eks. lokalisering.

Han sa:

«Vi vil invitere storbyene til et krafttak for boligbygging, bl.a. gjennom mer effektiv saksbehandling, fjerne reguleringer og sørge for gode rammevilkår for student- og eldreboliger i byene, sa statsminister Jonas Gahr Støre i sin redegjørelse i Stortinget for endringer i regjeringen.»

Åmdal skriver at dersom målet om 130 000 nye boliger skal nås er det avgjørende at planprosessene gjøres mer effektive.

Tilrettelegging for nye boliger starter med reguleringsplaner. Dersom målet om 130 000 nye boliger skal nås er det avgjørende at planprosessene gjøres mer effektive. Planprosesser er komplekse, og tar ofte svært lang tid, grunnene til det er flere og sammensatte. Regjeringen peker blant annet på saksbehandlingstid i kommunene som en tidstyv i planprosesser. 1. gangs- og 2.gangsbehandling av planer er avhengig av politisk møtekalender, hvor hyppigheten varierer fra kommune til kommune.

Forventingsavklaring

Gjennom et år er det kanskje så lite som 8 møter hvor en plan kan bli vedtatt. I tillegg har administrasjonen skrivefrister som ofte er satt i lang tid før møtene. Administrasjonen må også ha plandokumentene i god tid før skrivefristene slik at de kan skrive saksfremleggene sine. Dette resulterer i at plandokumenter må leveres inn lenge før de faktisk skal behandles. Når planer også er avhengige av å behandles flere ganger, og høringsfrister, administrative skrivefrister og politisk møtekalender skyver behandlingen fremover medfører dette at planer ofte tar svært lang tid. For oss som konsulenter har vi lite vi kan gjøre for å fjerne denne tidstyven. Likevel er det ting vi kan gjøre for å forsøke å fasilitere en mer effektiv prosess.

Gjennom tidlige avklaringer og tett dialog med kommunen gjennom hele prosessen, sikrer vi eierskap internt til planen, og dermed et godt og omforent planforslag før planen leveres til 1.gangsbehandling. Dette resulterer i færre runder med korrigeringer i innspurtsfasen, og sikrer at administrasjonen trenger mindre tid til å skrive saksfremlegget sitt, da de vet hva som kommer. Ved tydelige forventningsavklaringer tidlig og underveis jobber vi i HRP derfor daglig med å bidra til mer effektive planprosesser.

 

Innledende fase

Den innledende fasen i en reguleringsplanprosess er svært viktig, her legges grunnlaget for det videre planarbeidet. Som konsulenter er det kanskje her vi har mest å bidra med for å sikre forutsigbare og effektive prosesser. Ved å kartlegge eksisterende verdier tidlig er det enklere å vurdere hvilke hensyn og ytterligere utredninger som må tas som en del av arbeidet. En tydelig fremstilling av hvilke verdier som finnes i et område, og som eventuelt blir påvirket gjøre det også enkelt for overordnede myndigheter å komme med tilbakemeldinger allerede i oppstartsfasen. Dette gjør det mindre sannsynlig at det kommer opp nye ting i løpet av prosessen. Ved å bruke mer tid og ressurser i den innledende fasen av en planprosess, vil dette potensielt spare mye tid og ressurser i den avsluttende delen.

Senere avklaringer vil potensielt kunne medføre større endringer på det planlagte tiltaket, og føre til at prosessene strekker ytterligere ut i tid. Vi i HRP setter derfor av en del tid i innledende fase av en planprosess, for å sikre mer forutsigbare og ressursbesparende prosesser.

Det finnes flere gode verktøy i den innledende fasen for å gjennomføre vurderinger og kartlegginger, blant annet planinitiativ og stedsanalyser.

Planinitiativ:
For alle private planer er det er krav om innsendelse av planinitiativ. Forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven § 1 stiller en rekke krav til innholdet i planinitiativet. Noen av kravene gjelder beskrivelse av prosjektet, andre gjelder forholdet til omgivelsene, samarbeid, medvirkning mv. Dersom man ser dette utover minstekravene er planinitiativet et godt verktøy å bruke for å gjøre innledende kartlegginger av verdier som allerede finnes innenfor planområdet. Denne oversikten gjør det enklere for kommunen i oppstartsmøte å avklare hvilke verdier som må sikres og eventuelt utredes nærmere.

Vi har gode erfaring med at det også for kommunale planer utarbeides et planinitiativ, med kartlegginger av eksisterende situasjon. Også for disse prosessene er det svært nyttig med tidlige avklaringer og kartlegginger.

Stedsanalyser:
Et enda bedre verktøy for å kartlegge eksisterende forhold er å utarbeide innledende stedsanalyser. En stedsanalyse er en mer omfattende kartlegging av stedlige og planmessige forutsetninger som ligger til grunn for et område. Her undersøkes blant annet: historisk utvikling og kulturmiljø, landskap, eksisterende bebyggelse og strukturere og mobilitet/bevegelse. Analysen opplyser om hvilke verdier som ligger innenfor området, og på bakgrunn av det kan man si noe om utviklingsmulighetene innenfor de aktuelle tomtene.

Stedsanalysen undersøker stedet slik det faktisk er, og er uavhengig av forslagstiller og kommunens ønsker og behov. Analysen fungerer derfor som et nøytralt kunnskapsgrunnlag, og en god diskusjonsplattform for den videre utviklingen av området. På bakgrunn av kartlagte verdier kan man ta subjektive vurderinger av hvilke verdier som vektes høyt og bør sikres, og hvilke verdier som eventuelt må vike for å få til ønsket utvikling.

Omfanget av en stedsanalyse bør tilpasses fra prosjekt til prosjekt, avhengig av planområdets størrelse, tiltakets omfang og kompleksitet og omkringliggende forhold.

 

Selv om man legger et godt grunnlag for arbeidet i den innledende fasen, kan det skje utforutsette ting i en planprosess som gjør at prosjektet endres. Her er god prosjektledelse- og styring avgjørende for å holde fremdriften i prosjektet. Jevnlige avklaringer med oppdragsgiver og planmyndigheten vil sikre forutsigbarhet og forankring i prosjektene, gjennom hele prosessen frem til endelig vedtak av planen.

Oppdatering av gjeldende planer

Mange kommuner har utfordringer med at de har mange eldre og utdaterte planer – planer som ikke er tilstrekkelig utredet etter nye kunnskapsgrunnlag og som bygger på forutsetninger fra tidligere tider hvor blant annet arealeffektivitet og energi var mindre viktig enn det er i dag. Et godt verktøy for å effektivisere prosessen med oppdatering av eldre planer, er endring av reguleringsplaner etter forenklet prosess. Som hovedregel skal endring av reguleringsplaner følge de samme reglene som ved utarbeidelse av ny reguleringsplan. Pbl. § 12-14 åpner opp for at mindre endringer kan tas gjennom en forenklet prosess. Dette er nettopp for å effektivisere planprosesser, og redusere tidsbruken. Vi har bistått med flere slike endringer, og har utarbeidet gode metoder for dette.

Dette er kun noen momenter knyttet til hvordan vi som konsulenter kan bidra til å løse regjeringens mål om å sikre 130 000 nye boliger innen 2030. Det er selvfølgelig også andre utfordringer og løsninger som bidrar til effektivisering av planprosesser.

Vi i HRP brenner for god samfunnsutvikling, og jobber aktivt med spørsmål knyttet til hvordan vi kan bidra i utviklingen.

 

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

I 2025 skal vi ansette 100 nye medarbeidere!

Avfall kan ikke behandles som søppel lenger

HRP går inn som nasjonal kunnskapspartner i Senter for eiendomsfag

Våre artikler

Nordens Paris har fått enda en attraksjon. Storgata i Tromsø med ny drakt fra topp til tå.

Siden våren 2023 har HRP hatt en sentral rolle med leveranse av byggeledelse for nye Storgata i Tromsø

I 2025 skal vi ansette 100 nye medarbeidere!

HRP startet med tre medarbeidere for 20 år siden og nå er vi 500 over hele landet. Vi har sagt at HRP alltid er i bevegelse, det skal vi fortsatt være, både i 2025 og de kommende 20 årene.

Avfall kan ikke behandles som søppel lenger

HRP tar prosjektledelse for effektive gjenvinningsstasjoner, selve fundamentet for å kunne løse mange ressurs- og forurensings utfordringer.

Link fra digitalt frokostmøte 10. desember 2024 kl 0830-0910

Ingen kostnad og ingen påmelding, bli med på vårt digitale frokostmøte. «Man kan ikke drive dagens eiendomsutvikling med gårsdagens kunnskap». Grunder og styreleder i Senter for Eiendomsfag Øystein Ringen-Vatnedalen vil sitte i samtale med HRP sin direktør for fag, Lars-Herman Eek.