Søk

Hvordan sikre riktig beredskap for brann- og redningsvesenet

I denne artikkelen vil vi fortelle mer om hvordan man kan gå frem for å sikre riktig beredskap for brann- og redningsvesen.
Brann- og redningsvesenforskriften fra 1. mars 2022, pålegger brann- og redningsvesen å utarbeide flere sentrale analyser for å sikre riktig dimensjonering og beredskap.
Beredskap brann og redningstjenestene

I et samfunn med stadig endring, hvor uønskede hendelser skjer oftere, er det viktigere enn noen gang å sikre at det kommunale brann- og redningsvesenet har nødvendig beredskap for å ivareta innbyggernes sikkerhet.

Hva sier forskriften?

Brann- og redningsvesenforskriften fastsetter at det er kommunens ansvar, å sørge for at brann- og redningsvesenet kan ivareta forebyggende og beredskapsoppgaver på en effektiv og sikker måte. Forskriften pålegger blant annet kommunen å utarbeide tre analyser som grunnlag for dimensjonering, opplæring og utrustning av personellet. De tre pålagte analysene er:

  1. Risiko- og sårbarhetsanalyse
  2. Forebyggende analyse
  3. Beredskapsanalyse

De tre analysene bygger på hverandre og gir grunnlag for å organisere og dimensjonere brann- og redningsvesenet, slik at det er best mulig forberedt til å håndtere hendelsene som kan oppstå i kommunen.

Hvorfor bør vi utarbeide analysene?

Det finnes mange grunner til at kommunen og brann- og redningsvesenet bør ha et oppdatert planverk og analysegrunnlag. For det første oppfyller det kravene fra forskriften. Den viktigste grunnen er imidlertid den verdien det gir for kommunen og innbyggernes sikkerhet.

Ved å gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalysen (ROS), får kommunen kartlagt hvilken relevant risiko- og sårbarhet som finnes i deres kommune. Analysen bygger på fylkesROS og kommuneROS, men er mer spisset mot de hendelser som spesielt relevant for brann og redning. Analysen vil kartlegge og vurdere sannsynligheten for at uønskede hendelser kan oppstå, og peker på hvilke tiltak som bør iverksettes for å redusere kartlagt risiko.

Forebyggendeanalysen viser hvordan kommunen kan jobbe forebyggende for å sikre liv og infrastruktur. Forebyggende arbeid vil i de fleste tilfeller være å foretrekke, da det har til hensikt å unngå at uønskede hendelser oppstår. Godt forebyggende arbeide er derfor samfunnsøkonomisk lønnsomt, men unngår også at liv og helse blir satt i fare. Analysen peker på hvilket personell og kompetanse kommunen bør besitte for å kunne sikre et godt forebyggende arbeid. Analysen danner grunnlag for organisering av forebyggende avdeling og bidrar til å prioritere tiltak i det forebyggende arbeidet.

Brannkonstabler er sentralt personell for å håndtere de hendelser brann- og redningsvesenet skal være dimensjonert for å håndtere.

Beredskapsanalysen har til formål å vise hvilke uønskede hendelser det må planlegges for (dimensjonerende), og hva slags beredskap kommunen må ha for å kunne håndtere disse. Ved å vurdere hvilke hendelser brann- og redningsvesenet skal være dimensjonert for, legger man grunnlaget for å beslutte organiseringen. Dette innebærer å vurdere behovet for personell, kompetanse og utstyr som er nødvendig for å håndtere de hendelser brann- og redningsvesenet skal være dimensjonert for å håndtere.

Noen eksempler på vurderinger i beredskapsanalysen er:

  • Hvordan bør vaktberedskapen organiseres?
  • Hvilken kompetanse skal mannskapet ha?
  • Hvilket utstyr må være på plass?
  • Hvor mange brannstasjoner og/eller -depoter er det behov for?
  • Hvor skal brannstasjon og/eller -depot plasseres?
  • Hva slags kjøretøy er det behov for?

Det samlede kunnskapsgrunnlaget av analysene gir grunnlag for organisering og finansiering av kommunens brann- og redningsvesen. Analysene gir grunnlag for en planmessig utvikling, som kan innarbeides i kommunens økonomi- og investeringsplaner. På denne måten blir det en langsiktig utvikling som ivaretar sikkerheten i kommunen.

Hvordan utarbeides analysene?

Det er brann- og redningsvesenet som skal utarbeide de tre analysene for kommunen og egen virksomhet. Den faktiske gjennomføringen vil imidlertid avhenge både av kompetanse og kapasitet. For noen kan den gjennomføres internt, mens hos andre er det behov for bistand fra kommuneadministrasjonen eller interkommunale samarbeider. For andre igjen vil det være aktuelt å trekke på eksterne rådgivere.

HRP har lang erfaring med disse analysene, og kan være en partner i gjennomføringen både av hele analysen, revisjon av tidligere analyser eller kvalitetssikring av utarbeidede analyser. Vår erfaring er at dette kan være en fordel, for å gi et eksternt blikk på egen virksomhet. Dette kan bidra til å løfte troverdigheten til analysene, ved gjennomgang eller politisk behandling.

Vi har en helhetlig tilnærming som sikrer en robust og godt forankret beredskap, og gjør kommunen forberedt på de riktige hendelsene for lokalsamfunnet.

Et trygt lokalsamfunn er et godt lokalsamfunn.

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

HRP tar i bruk ny programvare for hydrodynamiske beregninger i arbeidet med Hovedplan for overvann Nord-Fron kommune

HRP og Senter for Eiendomsfag lanserer Bransjesertifikatet Samspillsrådgiver

Riktig beslutning for effektive planprosesser

Våre artikler

HRP tar i bruk ny programvare for hydrodynamiske beregninger i arbeidet med Hovedplan for overvann Nord-Fron kommune

I nært samarbeid med prosjektgruppa for Nord-Fron kommune har HRP ledet arbeidet med hovedplan for overvann i kommunen

HRP og Senter for Eiendomsfag lanserer Bransjesertifikatet Samspillsrådgiver

Særlig det offentlige, men også private aktører benytter samspill for å oppnå bedre ressursutnyttelse, mer involvering og raskere gevinster.

Riktig beslutning for effektive planprosesser

Tidlige avklaringer, grundig arbeid i innledende fase og tett dialog med kommunen underveis i prosessen er viktige grep vi som konsulenter kan ta for å bidra til en effektivisering av planprosesser. Det gir raskere regulering av boliger, skriver HRPs arealplanlegger Hanne Tveter Åmdal i denne artikkelen.

Nordens Paris har fått enda en attraksjon. Storgata i Tromsø med ny drakt fra topp til tå.

Siden våren 2023 har HRP hatt en sentral rolle med leveranse av byggeledelse for nye Storgata i Tromsø