Søk

HRP i spissen når Kommune-Norge anskaffer fremtidens EPJ-løsninger

HRP har hatt en sentral rolle i Digi Innlandet og faglig tilstedeværelse i Digi TV, med bred kompetanse på både strategi, anskaffelse og innhold.
De fleste av Norges 357 kommuner må ut å anskaffe ny EPJ-løsning (elektronisk pasient journal) de neste årene og mange kommuner samarbeider om felles anskaffelse. Over 60 kommuner, fordelt på to prosjekter, er nå i gang med å anskaffe fremtidens EPJ-løsninger – og HRP står sentralt i arbeidet. Gjennom prosjektledelse, rådgivning og innsiktsarbeid har vi bidratt til å forene behov, forankre beslutninger og styrke gjennomføringskraften.
Våre spesialister innen velferdsteknologi jobber også med elektroniske pasientjournaler

Skrevet av: Tove Tegelsrud Topaas og Marthe Dyrud

Utfordringer og behov

Kommunene sliter i dag med utdaterte og lite brukervennlige EPJ-løsninger. Det skaper unødvendig tidsbruk og hemmer samhandling på tvers av tjenester. For å møte dagens og fremtidens behov, er det nødvendig med en løsning som gir bedre informasjonsflyt, beslutningsstøtte og effektiv ressursbruk.

En moderne EPJ-løsning skal gi helsepersonell enklere tilgang til pasientinformasjon, sikre trygg databehandling og frigjøre tid til pasientnær omsorg. Løsningen skal også forbedre samhandlingen mellom ulike tjenester og nivåer i organisasjonen, og legge til rette for bedre styring og utvikling av helsetjenestene.

Velferdsteknologi

HRPs bidrag – strategi, fag og forankring

HRP har hatt en sentral rolle i Digi Innlandet og faglig tilstedeværelse i Digi TV, med bred kompetanse på både strategi, anskaffelse og innhold.

I Digi Innlandet har Marthe ledet prosjektet med tydelig retning og stor bredde i leveransen – ikke bare som prosjektleder, men også som pådriver innen anskaffelsesstrategi, struktur og innhold. I tett samarbeid med Tove har hun vært med på å sikre en gjennomarbeidet og målrettet prosess, godt tilpasset behovene i et sammensatt kommunelandskap.

HRP har bidrat både på innhold, prosess og tekniske vurderinger. Vi har kombinert god kjennskap til lovverket med praktisk forståelse for hva som kreves for å lykkes i komplekse, kommunale anskaffelser. I tillegg har Ivan og Katinka bidratt med juridisk rådgivning i Digi Innlandet, med fokus på gjennomføringsevne og risikoreduserende tiltak.

Tilbakemelding fra Digi Innlandet:
«Gjennom brilliant og inkluderende prosjektledelse fra HRP, har vi sammen oppnådd resultater få hadde trodd var mulig. At HRP har et svært kompetent fagmiljø som prosjektleder har kunnet spille på gjennom hele prosjektet, har bidratt til både en effektiv og god gjennomføring.»

  • Tor Sætrang, e-helse Innlandet og sentral inn i prosjektarbeidet.

I begge prosjektene har HRP lagt stor vekt på forankring og bred involvering – noe Marthe har vært særlig opptatt av i sitt arbeid som prosjektleder. Hun har hatt en tydelig rolle i å skape eierskap og sikre at prosessen bygger på reelle behov i kommunene. Som en sentral del av innsiktsarbeidet har Tove bidratt med verdifulle faglige vurderinger, ledet og deltatt aktivt i workshops, samt strukturert og systematisert informasjon fra kommunene. Hun har blant annet brukt Microsoft Forms som et effektivt verktøy for å sikre bred forankring og innsikt på tvers av deltakerkommunene.

At alle 44 kommuner i Digi Innlandet valgte å bli med, er en viktig del av prosjektets styrke. Etter at konkurransegrunnlaget ble sendt på høring, måtte hver kommune aktivt forplikte seg for å delta. At samtlige valgte å bli med, er ikke bare et tydelig tegn på tillit til prosessen – det er også en historisk. Dette er trolig Norges største kommunale EPJ-anskaffelse målt i antall deltakende kommuner.

Hva betyr dette i praksis?

Når disse prosjektene fører frem til felles EPJ-løsninger, vil det bety bedre verktøy for helsepersonell, mindre dobbeltarbeid og mer tid til pasientene. For innbyggerne gir det økt trygghet, bedre oppfølging og enklere digital samhandling med helse- og omsorgstjenesten og også bedre samhandling på tvers av kommunene.

Veien videre nå i høst

Neste steg er å gjennomføre anskaffelser basert på det solide grunnlaget som nå er lagt. HRP vil fortsatt bidra i prosessen, og vi er stolte over å være en del av dette viktige digitaliseringsløftet for kommune-Norge.

Prosjektet går nå inn i en fase med konkurransepreget dialog med leverandørmarkedet. Dette gir kommunene mulighet til å utforske ulike løsninger sammen med markedet, og samtidig sikre at anskaffelsen treffer både behovene i tjenestene og kravene til kvalitet, sikkerhet og brukervennlighet.

Målet er å signere kontrakt før jul 2025. Veien dit innebærer en strukturert prosess med dialogmøter, utarbeidelse av løsningsforslag og endelig evaluering av tilbudene. På denne måten sikres både høy kvalitet og best mulig resultat for kommunene og innbyggerne.

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

Bærekraftsrapport 2024

HRP bistår med ambisiøse ENØK-mål

35 deltakere på HRP Grunnkurs i samspill

Våre artikler

Bærekraftsrapport 2024

HRPs grønne løfte – vår bærekraftsrapport

HRP bistår med ambisiøse ENØK-mål

HRP bistår Nordland Fylkeskommune med prosjektledelse av et ambisiøst ENØK prosjekt med mål om å løfte eiendommene helt i toppklasse etter nordisk målestokk.

Redegjørelse for Åpenhetsloven – HRP AS

En introduksjon til HRP, vår verdikjede og vår tilnærming til Åpenhetsloven.

HRP Academy med kurs i NS8405, 8406 og 8407

Entrepriseformer – forståelse og praktisk anvendelse. HRP Academy inviterer til et spesialtilpasset kurs som tar for seg prosjektgjennomføring etter entrepriseformene NS 8405/-06/-07 i byggebransjen.