Strategi for velferdsteknologi i norske kommuner

Med en aldrende befolkning må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi.
I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, særlig i helse og omsorg, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.
Velferdsteknologi i bruk

Helse- og omsorgssektoren har de siste årene vært gjennom store endringer, men de største er foran oss. Vi blir stadig flere eldre og vi lever lenger. Samtidig blir det færre yrkesaktive, noe som gjør at kommunene må tenke nytt rundt tjenesteutvikling. Hvordan kan det legges til rette for at innbyggere kan bo hjemme lengst mulig og få tilpassede tjenester der de bor?

I mange tilfeller vil det være behov for å tenke nytt rundt effektivisering og organiseringen av tjenesten, og dette innebærer da videreutvikle og hente ut gevinster på bruk av velferdsteknologi.

Sykepleier og pasient i god samtale

Strategi for velferdsteknologi

Med en aldrende befolkning, og framskrivingen i økning av personer med demens, må kommunene ha en god strategi for bruk av velferdsteknologi. Å ha en helhetlig velferdsteknologisk plattform for hele kommunen – hvor løsninger for institusjon, omsorgsboliger og hjemmeboende kobler seg opp. Vil velferdsteknologi bidra til økt selvstendighet og trygghet for brukerne, samt mer ressurseffektive måter for ansatte å jobbe på, på tvers av tjenestene i hele kommunen.

Velferdsteknologiens utvikling og modenhet har økt betydelig siden 2015. Gjennom innovasjon og erfaringer fra implementering har teknologien blitt stadig mer tilpasset behovene i omsorgssektoren.

Velferdsteknologi handler ikke om teknologi – men om mennesker, ref NOU, 2011: 11, s. 99, «Ved innføring av ny teknologi utgjør selve teknologien bare cirka 20 prosent av de endringene som blir satt i verk. Det meste dreier seg om arbeidsformer og organisering». Vår erfaring tilsier at denne fordelingen er mer 5 % teknologi og 95 % organisasjon.

Del videre i dine kanaler:

Relaterte artikler

Hva innebærer teknisk byggeledelse​?

Makeover for Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo

Digital anbudsbefaring

Våre artikler

Det nye Tøyenbadet

HRP har bidratt med teknisk byggeledelse i oppføringen av det nye Tøyenbadet.

Hva innebærer teknisk byggeledelse​?

Teknisk byggeleder har som ansvar å koordinere ytelser fra en rekke fagområder innenfor prosjektering og utførelse.

Makeover for Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo

Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo fikk en stor Makeover planlagt av HRP med bakgrunn punktskyer.

Digital anbudsbefaring

Digitale modeller lagt med bakgrunn i punktskyer innhentet med 3D scanning i bygg eller fra droner er uvurderlige hjelpemidler.